logo-hcl_shadow
+31(0)514 56 47 80
info@hclemmer.nl
 NederlandsDuits
  • HOME
  • Verzekeringen
    • Watersportverzekeringen
      • Watersportverzekering Unigarant
      • Bootverzekering Europeesche
    • Recreatie verzekeringen
      • Recreatiewoningverzekering
      • Camperverzekering Unigarant
      • Camperverzekering Europeesche
      • Caravanverzekering
      • Vouwwagenverzekering
      • Klassiekerverzekering
      • Motorverzekering
      • Paardentrailerverzekering
      • Aanhangerverzekering
    • Reisverzekeringen
      • Business Travel Insurance
      • Lang-op-Reisverzekering
      • Kortlopende Reisverzekering
      • Kortlopende Annuleringsverzekering
    • Overlijdensrisico Verzekering
      • Bereken Overlijdensrisico verzekering
  • Jachtfinancieringen
  • Annuïteitenmodule
  • Yachtleasing
  • Aanvraag financierings offerte
  • Over ons
    • Privacy Statement (AVG)
  • Contact
    • Links

Internationaal financieren

Bij de meeste watersportbedrijven, met name jachtmakelaardijen en scheepsbouwers, zijn de omzetten beduidend lager dan voorgaande jaren. Sommige watersportbedrijven verkeren in zwaar weer, daar er bijna geen jachtfinancieringsmogelijkheden zijn in Nederland.

Het Hypotheken Centrum Lemmer BV heeft dit probleem al enige tijd geleden onderkend. De financieringsmogelijkheden voor jachten is in Nederland stringent geworden.

Mede door de verwerving van meerdere agentschappen en samenwerkingsverbanden met buitenlandse kredietverstrekkers is het voor ons mogelijk meer jachtfinancieringen te regelen, te weten voor alle Europese ingezetenen en Amerikanen onder voorwaarden.

Door deze agentschappen kan het Hypotheken Centrum Lemmer BV, zonder de Nederlandse stringente voorwaarden toch financieren op soepele voorwaarden. Een Nederlandse ligplaats is niet meer vereist, het schip mag overal ter wereld liggen, er is geen minimum/maximum financieringsbedrag, er zijn geen hypothecaire inschrijvingen etc. Dit neemt veel struikelblokken weg.

Ook heeft het Hypotheken Centrum Lemmer BV expertise in huis voor Megajacht financieringen en lease mogelijkheden voor nieuwe-, zowel voor jong gebruikte schepen in Europees verband. In deze markt zijn met name buitenlandse marktpartijen actief. Door de contacten met deze buitenlandse partijen zijn wij in staat deze financieringen te regelen. Het voordeel van deze constructies is dat er sprake kan zijn van fiscale tegemoetkomingen, zoals terugvordering BTW. Voor de consument betekent dit dat het Hypotheken Centrum Lemmer BV meer financierings- en verzekeringsmogelijkheden kan aanbieden, dan wat alleen in Nederland verkrijgbaar is.

Hiertoe heeft het Hypotheken Centrum Lemmer BV zijn website fors veranderd en uitgebreid, waarbij klantvriendelijk gebruik de leidraad is. Het is vooralsnog tweetalig van opzet. De cliënten kunnen op de site de eigen maandlasten voor een scheepsfinanciering berekenen, alhoewel het ons door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) verboden is om rentetarieven te vermelden. Ook de berekening van een verzekeringspremie kan on-line; tevens bestaat de mogelijk om zonder tussenkomst van een intermediair zelf de watersportverzekering af te sluiten en in eigen beheer te houden. Voor speciale tarieven voor speciale constructies kunt u ons het beste contacteren.

Het Hypotheken Centrum Lemmer BV stelt zich tot taak de cliënt met meerdere mogelijkheden van dienst te zijn zonder hun functie als onafhankelijk internationaal opererend jachtfinancieringscentrum uit het oog te verliezen.

Fiscaal slim een zeil- of motorjacht kopen?

U bent van plan om een exclusief zeiljacht of motorjacht te kopen, maar daar komt uiteraard een even exclusief prijskaartje bij kijken. Zeker die BTW die er nog eens bijkomt, vindt u er net te veel aan. Echter, er zouden allerlei technieken bestaan om die BTW te omzeilen of zelfs te vermijden. Is dit effectief zo? Is dit eenvoudig? Is aankopen via een zgn. offshorevennootschap een mogelijkheid en een oplossing?

Dure BTW? De aankoop van een zeiljacht brengt nu eenmaal ook BTW mee. In België en Nederland betaalt u nog een fikse 21% BTW en op de aankoopwaarde van een zeiljacht begint dat uiteraard direct door te tellen. Een “drastische” oplossing om die BTW te vermijden kan erin bestaan het jacht uit te voeren naar een land buiten de Europese Unie (EU) én er vervolgens ook niet mee in EU-wateren te varen, maar dat is wellicht ook niet de bedoeling.

Echter, iemand heeft u verstaan gegeven dat er “mogelijkheden” zijn om geen BTW te hoeven betalen en die zijn er inderdaad, al zijn die nu ook niet altijd even toegankelijk voor iedereen. We bekijken enkele mogelijkheden.

Beknopte uitleg JACHTLEASE met offshore-vennootschap buiten de Europese Unie 
U richt eerst een zgn. offshore-vennootschap op, dat is kortweg een vennootschap buiten de Europese Unie, zoals bv. een vennootschap op Gibraltar, Kaaimaneilanden of als u het graag wat exotischer heeft, een Seychelse vennootschap. U koopt uw jacht vervolgens niet zelf, maar via deze offshorevennootschap, waar u dus aandeelhouder van bent. Omdat uw offshorevennootschap buiten de Europese Unie is gevestigd, valt de aankoop buiten het toepassingsgebied van de BTW wegens uitvoer.

Om vervolgens met uw jacht ook in EU-wateren te mogen varen, komt het erop neer dat uw offshorevennootschap haar jacht terug verhuurt aan bv. een Nederlands bedrijf dat optreedt als chartermaatschappij. De chartermaatschappij moet in principe BTW betalen bij de invoer, maar zal die BTW terug in aftrek nemen omdat haar activiteit nu net het charteren van jachten is. Finaal wordt er zo dus geen BTW betaald, terwijl uw jacht toch toegelaten is in de EU-wateren. Er zal wel een document afgeleverd moeten worden waaruit blijkt dat er werd voldaan aan de BTW-wetgeving.

Om effectief te kunnen varen met uw jacht moet u privé “uw” jacht uiteraard nog eerst terug huren van de Nederlandse chartermaatschappij. U betaalt hiervoor dan natuurlijk wel een fee aan de Nederlandse chartermaatschappij, maar die houdt hierop alleen een commissie in en het verschil stort ze door aan uw offshorevennootschap. Zo is de cirkel dan terug rond. Het lijkt complex, maar eens de contracten opgemaakt zijn, zal u in de praktijk wellicht niet veel meer wakker liggen van de constructie op zich.

BEKNOPTE UITLEG MALTESE LEASE

Nu het kleine Malta lid is van de EU, blijkt dit zo zijn voordelen te hebben. U richt nu een Maltese offshorevennootschap op, een zgn. International Trading Compagny, die vervolgens uw droomjacht in bv. Nederland koopt. Aangezien het jacht wordt geleverd aan een andere EU-lidstaat, is de BTW van dat land van toepassing, hier dus Malta. Verder wordt er dan nog een zgn. lease-purchase aan verbonden, wat erop neerkomt dat u het jacht gedurende een aantal jaren persoonlijk huurt van uw Maltese vennootschap tegen een redelijke prijs om het tenslotte op het einde van dat contract privé over te kopen, evenzeer tegen een aantrekkelijke prijs.

De verhuur door uw Maltese vennootschap van het jacht aan u privé  is wel onderworpen aldaar aan BTW, wat erop neerkomt dat er in principe 18% BTW moet worden betaald op de waarde van het jacht. De Maltese BTW-autoriteiten stellen echter dat er alleen BTW betaald hoeft te worden voor de periode dat uw jacht in EU-wateren vaart en dat biedt zo zijn specifieke voordelen.

Aangezien het immers niet controleerbaar is voor de Maltese BTW wanneer u in EU-wateren vaart en wanneer niet, gaan ze ervan uit dat hoe groter uw jacht is, hoe groter de kans is dat u buiten de EU-wateren vertoeft en bv. de oceaan verkiest en dus hoe minder BTW u moet afdragen. De Maltese BTW geeft dus m.a.w. op basis van de grootte van het jacht aan hoeveel tijd zij veronderstellen dat dat jacht binnen EU-wateren vaart. Zo zal een jacht van meer dan 24 meter volgens de Maltese autoriteiten slechts 30% van zijn tijd in EU-wateren verblijven en hoeft u er op de aankoop slechts 5,4% BTW te worden betaald. Is uw jacht bv. tussen 16 en 24 meter lang, dan betaalt u 7,2% BTW.

ER zijn dus zonder enige twijfel mogelijkheden voor de Nederlandse- en Maltese “piste” om op een wettelijke manier de  BTW te omzeilen, maar deze mogelijkheden zijn uiteraard ook niet gratis. U moet toch rekening houden met de nodige kosten. De aankoop van een jacht van bv. € 1.000.000,00 volgens de Maltese weg heeft als voordeel dat u bv. een dikke 5% BTW betaalt in plaats van bv. 21% BTW in Nederland of in België, maar anderszijds bent u voor het hele verhaal wel pakweg € 15.000,00 kwijt aan adviseurs.

In bepaalde gevallen zijn deze mogelijkheden dus wel degelijk een aanrader, maar voor eerder beperkte bedragen moet u dergelijke constructies dus niet opzetten. Laat u deskundig begeleiden.

VOORDELEN

  • De Maltese lease heeft minder stringente eisen en voorwaarden dan de Franse- en of Italiaanse lease.
  • Kortere leaseperiode dan de Franse- of Italiaanse lease; 1- tot 3 jaar.
  • Flexibiliteit om het jacht voor privé- of commerciële doeleinden te gebruiken.
  • Vrije keuze in de te voeren vlag.
  • Flexibele lease beëindigingsvoorwaarden
  • Flexibele maatwerk financieringsarrangementen
  • Verklaring van Maltese overheidsinstantie dat na leaseperiode de BTW is betaald.
  • De betaling van BTW bij de aankoop van jachten zijn in overeenstemming met de EU-wetgeving
  • Duidelijke richtlijnen tot vaststelling van de voorwaarden die gelden voor het sluiten van een in Malta aangesloten jachtleasingsovereenkomst.

Ook opmerkelijk is dat de vlaggenregels van Malta voorzien in:

  • Geen beperking in de nationaliteit van personen die betrokken zijn bij de eigendom
  • Geen beperking in de nationaliteit van de personeelsleden van het vaartuig
  • ‘Geen beperking tijdens het zeilen naar alle havens wereldwijd

Op 8 maart 2018 heeft de Europese Commissie een persbericht doen uitgaan dat er is besloten om Cyprus, Griekenland en Malta een aanmaningsbrief te sturen omdat zij niet het juiste bedrag van de BTW (Value Added Belasting) op de levering van jachten heeft geheven. Dit probleem kan grote concurrentieverstoringen veroorzaken en heeft een grote impact op de dekking van de Paradise Papers lekken van vorig jaar. De Paradise Papers onthulden wijdverspreide BTW-ontwijking in de jachtsector, gefaciliteerd door nationale regels die niet voldoen aan de EU wetgeving.
In detail hebben de inbreukprocedures betrekking op:

1. Een verlaagde btw grondslag voor de huur van jachten- een algemene btw-regeling die wordt geboden door Cyprus, Griekenland en Malta. Hoewel de huidige btw-regels van de EU de lidstaten toestaan de levering van een dienst niet te belasten wanneer het effectieve gebruik en genot van het product buiten de EU, zij staan geen algemene forfaitaire verlaging toe zonder bewijs van de plaats van feitelijk gebruik. Malta, Cyprus en Griekenland hebben richtsnoeren opgesteld volgens welke de boot groter is, naar men aanneemt dat de lease in EU-wateren wordt geschat, een regel die het toepasselijke btw-tarief aanzienlijk verlaagt.

2. De onjuiste belastingheffing in Cyprus en Malta op de aankoop van jachten door middel van wat bekend staat als “lease-purchase”. De Cypriotische en Maltese wetten classificeren momenteel de verhuur van een jacht als een levering van een dienst in plaats van een goed. Dit leidt ertoe dat de btw pas wordt geheven tegen het standaardtarief voor een klein bedrag van de werkelijke kostprijs van het vaartuig, zodra het jacht definitief is gekocht, terwijl de rest wordt belast als levering van een dienst en tegen een sterk verlaagd tarief.

De 3 lidstaten hebben binnen 2 maanden de tijd gekregen om op de argumenten van de Commissie te reageren. Als zij niet binnen deze 2 maanden actie ondernemen, kan de Commissie een met redenen omkleed advies naar hun autoriteiten sturen.
De uitkomst is ons nog niet bekend hierover.

Veranderingen Maltese Yachtleasing ingaande 2019/2020…

Dit stuk gaat over de nieuwe regeling voor jachtleasing in Malta. De Europese Commissie had namelijk een inbreukprocedure ingeleid tegen Maltese jachtleasing, omdat zij voorheen forfaitaire percentages toepaste op de vermindering van de btw-grondslag.

Om aan deze procedure tegemoet te komen en een instrument in stand te houden dat de afgelopen tien jaar veel jachteigenaren heeft aangetrokken en ertoe heeft bijgedragen dat het Maltese register een van de populairste ter wereld is geworden, heeft de Maltese belastingdienst op 28 februari 2019 nieuwe btw-richtsnoeren uitgevaardigd. Deze richtsnoeren hebben het in de belastinggrondslag gebruikte forfaitaire percentage afgeschaft en (voor contracten ondertekend op of na 1 november 2018) het beginsel ingevoerd dat de btw van toepassing is op het werkelijke gebruik van het jacht in en buiten de territoriale wateren van de EU, zoals berekend door een speciale formule.

Dit mechanisme bestaat in de voorlopige toepassing van de volledige btw op het bedrag dat in de eerste belastingperiode uit hoofde van de leaseovereenkomst verschuldigd is en, indien de leaseovereenkomst minder dan 30 dagen voor het einde van die periode ingaat, ook op het bedrag dat in de tweede belastingperiode verschuldigd is.

Naar gelang van het geval voorziet de regeling ook in de berekening van een “voorlopige verhouding” na afloop van de eerste of de tweede periode, een percentage dat gebaseerd is op de door de gebruiker verstrekte informatie over het werkelijke gebruik van het jacht in de EU-wateren gedurende de betrokken periode.

Met de voorlopige verhouding wordt achteraf beoordeeld welk percentage van het uit hoofde van de huurovereenkomst verschuldigde bedrag in het eerste belastingtijdvak BTW-plichtig is. Indien de leaseovereenkomst minder dan 30 dagen voor het einde van dat eerste belastingtijdvak aanvangt, omvat zij ook het tweede belastingtijdvak.

Deze informatie moet worden verstrekt door de lessee en moet worden gestaafd met technische of technologische gegevens zodat de eigenaar (de lessor) kan bepalen hoeveel het jacht daadwerkelijk in en buiten de EU-wateren is gebruikt tot het einde van het eerste belastingtijdvak. De voorlopige ratio zal worden gebruikt om met terugwerkende kracht het percentage van het uit hoofde van de leaseovereenkomst verschuldigde bedrag te bepalen dat in het eerste belastingtijdvak met btw moet worden belast en, indien de leaseovereenkomst minder dan 30 dagen voor het einde van het eerste belastingtijdvak is ingegaan, ook in het tweede belastingtijdvak. Elk verschil tussen de volledige voorlopig in rekening gebrachte btw en het btw-bedrag dat werkelijk verschuldigd is op basis van de voorlopige verhouding, wordt beschouwd als een btw-tegoed dat de eigenaar kan verrekenen met de in het volgende belastingtijdvak verschuldigde btw. De voorlopige Ratio is de voorlopige parameter voor de toepassing van btw op bedragen die het volgende belastingjaar verschuldigd zijn. Aan het eind daarvan wordt de werkelijke verhouding vastgesteld, op basis van door de huurder verstrekte documentatie over de mate waarin het jacht is gebruikt. Deze verhouding is het BTW-bedrag dat werkelijk verschuldigd is, en eventuele verschillen (debet of credit) met de voorlopige Ratio zullen worden gecorrigeerd door het volgende jaar meer of minder BTW te betalen.

De bedragen die elk leasejaar moeten worden betaald, worden bepaald door de waarde van het goed. Deze daalt elk jaar door afschrijving en de bedragen worden dus elk jaar evenredig verlaagd.
Zo wordt het percentage van de leasebetalingen dat aan de BTW is onderworpen, berekend aan de hand van het werkelijke gebruik van het jacht. Maar er moet worden benadrukt dat leasing in Malta een extra voordeel heeft wat betreft de BTW-verlaging, in tegenstelling tot wat gebeurt in Italië en Frankrijk, waar leasing grotendeels een financieel karakter heeft. De leasewaarde, die overeenkomt met de waarde van het jacht en de BTW-belastinggrondslag vormt, daalt volgens bepaalde jaarlijkse afschrijvingspercentages. Deze variëren afhankelijk van de oorspronkelijke aankoopprijs van het jacht en zijn vastgesteld in de Maltese “Subsidiary Legislation 517.03 (Taxable Value of Used Pleasure Boats) Regulations”. Voor jachten waarvan de oorspronkelijke aankoopprijs niet meer dan 10 miljoen euro bedraagt, wordt bijvoorbeeld voor het eerste jaar 20% afschrijving vastgesteld, en voor de volgende drie jaar 10%, vervolgens 20% in het vijfde jaar en lagere percentages in de daaropvolgende jaren. Bijgevolg worden de voor elk leasejaar verschuldigde bedragen bepaald op basis van de waarde van het goed, die jaarlijks afneemt wegens afschrijving.

Aan het einde van de leaseperiode kan het jacht door de huurder worden gekocht tegen de restwaarde, die overeenkomt met de oorspronkelijke aankoopprijs minus de totale afschrijving volgens de bovengenoemde percentages. Over de restwaarde wordt de volle 18% BTW geheven.

Volgens de richtlijnen van de Maltese Revenue, kan de totale BTW-heffing op de leasing van een jacht aanzienlijk worden verlaagd afhankelijk van de mate van gebruik en genot van het jacht in de territoriale wateren van de EU.

Inleiding

Op 12 maart 2020 heeft de Belastingdienst nieuwe richtsnoeren (“de 2020-richtsnoeren”) gepubliceerd over de toepassing van de btw-bepalingen inzake gebruik en genot op leasing van jachten, ter vervanging van de vorige richtlijnen. Hoewel zij nog steeds gebaseerd zijn op artikel 59 bis van de EU-btw-richtlijn, weerspiegelen de nieuwe richtlijnen recente EU-ontwikkelingen en beste marktpraktijken. Deze factsheet geeft een overzicht van de btw-regels voor jachtleasing.

Jachtleasing op korte termijn

De korte-termijnlease van een jacht (d.w.z. niet meer dan 90 dagen ononderbroken bezit of gebruik) wordt beschouwd als een levering van een dienst die onder het toepassingsgebied van de Maltese btw valt wanneer het jacht ter beschikking wordt gesteld van de huurder in Malta. Bijgevolg is in principe een Maltese btw-registratie vereist van eigenaren/exploitanten van jachten die hun jacht verhuren zoals hierboven beschreven, en op hun beurt hebben zij recht op aftrek van voorbelasting die zij ter bevordering van hun jachtcharterbedrijf hebben gemaakt, inclusief Maltese voorbelasting die mogelijk is opgelopen bij de aankoop/invoer van het jacht.

Jachtcharters van korte duur die beginnen in een gebied buiten Malta zijn onderworpen aan de eventuele BTW-regels van dat gebied, indien van toepassing.

Jachtleasing op lange termijn aan niet-zakelijke huurders (B2C)

Langlopende jachtleaseovereenkomsten (d.w.z. leaseovereenkomsten die meer dan 90 dagen ononderbroken bezit of gebruik) aan niet-belastingplichtigen vallen onder het Maltese btw-net wanneer:
– De huurder in Malta is gevestigd; of
– de verhuurder in Malta is gevestigd en het jacht ter beschikking wordt gesteld ter beschikking van  de huurder in Malta.

Een Maltese btw-registratie is doorgaans vereist in geval van verhuur op lange termijn aan niet-zakelijke huurders wanneer de verhuur binnen de Maltese btw-jurisdictie valt. Deze verhuurders hebben op hun beurt het recht om voorbelasting te vorderen die zij hebben opgelopen bij de uitoefening van hun jachtcharteractiviteiten, met inbegrip van Maltese voorbelasting die mogelijk is gemaakt op de aankoop/invoer van het jacht.

Jachtleasing op lange termijn aan zakelijke klanten (B2B)

Langlopende jachtleaseovereenkomsten (herinnering: leasing voor meer dan 90 dagen ononderbroken bezit of gebruik) aan zakelijke personen (d.w.z. belastingplichtigen) volgen de standaard B2B regels voor de plaats van levering. Met andere woorden, zij vallen binnen het Maltese BTW-net indien de afnemer (d.w.z. de huurder) in Malta is gevestigd, ongeacht waar de verhuurder is gevestigd of waar het jacht ter beschikking aan de huurder wordt gesteld.

Bepalingen inzake gebruik en genot

Een inherent kenmerk van een jacht is dat het een roerend goed is dat grenzen en territoria overschrijdt. De fiscale regels rond jachten en jachtlease verschillen per jurisdictie en kunnen ook ontbreken in niet-EU of internationaal watergebied. Dit biedt de neiging om een kans te bieden om jacht gerelateerde transacties op een fiscaal efficiënte manier te structureren.

In haar bevoegdheden om dubbele belasting, niet-heffing en concurrentievervalsing te voorkomen, heeft de Belastingdienst op 12 maart 2020 gewijzigde richtsnoeren uitgebracht over de toepassing van de bepalingen inzake “gebruik en genot” in een jachtverhuurcontext  zoals uitgevaardigd bij artikel 59a van de EU-btw-richtlijn en punt 12 van deel twee van de derde bijlage bij de btw-wet.

Wat de richtsnoeren voor 2020 betreft, blijft het algemene beginsel gelden dat 18% Maltese btw van toepassing is op de leasing van pleziervaartuigen die volgens de standaard btw-regels geacht worden in Malta plaats te vinden. Wanneer echter aan bepaalde voorwaarden is voldaan, kan de verhuurder de aan de huurder aangerekende btw zodanig aanpassen dat deze in verhouding staat tot de werkelijke tijd die het jacht doorbrengt in de territoriale wateren van de EU. Dergelijke bepalingen inzake “gebruik en genot” kunnen alleen worden toegepast wanneer de vaststelling van de
werkelijke tijd binnen/buiten het grondgebied van de EU mogelijk is.

De 2020-richtsnoeren geven voorts details over de wijze waarop de btw-aangiften van de verhuurder moeten worden aangepast om het werkelijke gebruik en genot van de huurder gedurende de betrokken periode.

In wezen kan de verhuurder, voor zover het gebruik en genot van het jacht in een bepaalde btw-periode in de EU minder bedraagt dan 100%, teruggave van btw vorderen die daardoor te veel in rekening zou zijn gebracht. De vordering  moet worden ingediend via de btw-aangifte over het tijdvak onmiddellijk volgend op dat waarin het gebruik en genot van het jacht op niet-EU-grondgebied is gedaan. Voor de berekening van de tijd binnen/buiten het EU-grondgebied zal de verhuurder gebruik maken van de documentaire en/of technologische gegevens, met inbegrip van door de kapitein van het pleziervaartuig bijgehouden logboeken en GPS/ AIS-gegevens, die de verhuurder redelijkerwijs van de huurder kan verkrijgen.

Met dit aanpassingsmechanisme erkent de Belastingdienst dat verhuurders van plezierjachten moeite hebben om te beoordelen in welke mate de jachten binnen en buiten de territoriale wateren van de EU worden gebruikt in situaties waarin de leasebetalingen vooruitbetaald moeten worden, zoals de commerciële norm is.
Het zorgt er ook voor dat over de looptijd van de huurovereenkomst dat het daadwerkelijk gebruik en genot btw wordt geheven over het deel van de huurovereenkomst dat het daadwerkelijke gebruik en genot binnen de EU weerspiegelt.

Hoewel dit niet uitdrukkelijk wordt vermeld in de 2020-richtlijnen, begrijpen wij dat voorafgaande   toestemming schriftelijk moet worden gevraagd aan de Maltese btw-afdeling door de verhuurder om de aan de huurder in rekening gebrachte Maltese btw aan te passen op basis van effectief gebruik en genot.

Door de belastingdienst kunnen nadere voorwaarden worden gesteld en men verwacht dat de belastingdienst antimisbruikmaatregelen zal nemen om ervoor te zorgen dat de regels worden nageleefd.

Overige BTW overwegingen

Aankoop van het jacht door de verhuurder

De btw-behandeling van de aankoop van het jacht door de verhuurder zal afhangen van het feit of het jacht lokaal is aangeschaft, uit een andere EU-lidstaat is gekocht, of vanuit een derde land in Malta is geïmporteerd. Echter, De aankoop / invoer van een jacht dient in ieder geval BTW-neutraal te zijn voor verhuurders die hun jachten uitsluitend zakelijk gebruiken, met inbegrip van jachtverhuur.

Met betrekking tot invoer is de invoer van een jacht in Malta in principe onderworpen aan 18% Maltese BTW, te betalen aan de douaneautoriteiten bij de inklaring. Wanneer het jacht bestemd is om te worden verhuurd, kan de btw bij invoer worden teruggevorderd door de verhuurder via  standaard claimprocedures. Malta past echter aantrekkelijke BTW-uitstelprocedures toe die de noodzaak om de btw fysiek te betalen en uiteindelijk terug te vorderen, vervangen.
Mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan, kunnen importeurs van plezierjachten die bestemd zijn voor het leasen van jachten een vergunning voor uitstel van btw verkrijgen, zelfs zonder dat een bankgarantie nodig is in gevallen wanneer de Belastingdienst de importeur gemakkelijk kan traceren.

Verkoop van het jacht door de verhuurder

De btw-behandeling van een eventuele verkoop van het jacht (door de verhuurder of door een andere persoon) is afhankelijk van de plaats waar de verkoop plaatsvindt voor BTW-doeleinden. Als de verkoop plaatsvindt in Malta, is 18% BTW verschuldigd over de tegenprestatie die voor de verkoop in rekening wordt gebracht.
Omgekeerd zou een verkoper van een jacht geen Maltese BTW in rekening brengen als de verkoper  de Maltese BTW die op zijn aankoop werd geheven, niet had gevorderd. Het is goed mogelijk dat een dergelijk jacht de status van “BTW betaald” zou hebben op het eerste moment van de aankoop van het jacht door de verkoper, op voorwaarde dat op het moment van aankoop aan de voorwaarden voor het verkrijgen van een dergelijke status is voldaan.

Note: Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend.

REKENVOORBEELD

Aankoop jacht in bv. Italië, waarde € 5.000.000,- Italiaanse BTW 22%€ 1.100.000,-
Maltese lease-schema
Betaalde BTW à 5,4%€ 270.000,-
Restant BTW à 18% van 1% van € 5.000.000,-€ 9.000,-
Totale Maltese BTW en restant BTW€ 279.000,-
BTW Besparing€ 821.000,-

* Aan de berekening kunnen geen rechten worden ontleend.

BEKNOPTE UITLEG CYPRIOTISCHE LEASE

Vanaf mei 2012 heeft Cyprus een aantrekkelijke leaseregeling voor jachten ingevoerd door middel van uitgifte van btw-circulaire 163.
Met deze regeling is Cyprus nu een primaire jurisdictie geworden voor de registratie van jachten in Europa, waardoor het effectieve btw-tarief drastisch is verlaagd. Het biedt zekerheid en is relatief eenvoudig te beheren. Deze behandeling is alleen beschikbaar voor de geregistreerde verhuurders in Cyprus.. Het heeft de basisprincipes van een financiële lease.
Vanaf oktober 2019 is de btw-circulaire 181 vervangen door btw-circulaire 238, verwijzend naar de registratie in het btw-register van Cypriotische bedrijven die actief zijn in de zakelijke sector van het leasen van plezierjachten op Cyprus.
De bovengenoemde circulaire is van toepassing op lease contracten die ingaan op 29 oktober 2019 en daarna, waarbij nieuwe procedures worden ingevoerd die in overeenstemming zijn met de Europese en de Cypriotische wet en vooral zijn goedgekeurd door de Europese Commissie.

Lease overeenkomst van een jacht
Een overeenkomst voor het leasen van een jacht is een overeenkomst waarbij de verhuurder (eigenaar van het jacht) met de huurder (de persoon die het jacht leaset) overeenkomt om een bepaald jacht te gebruiken in ruil voor leasebetalingen. Bij het verstrijken ervan kan het de huurder ook de mogelijkheid bieden om het jacht te kopen tegen een vooraf laatste leasebetaling. Deze laatste betaling moet minimaal 4% van de leasewaarde bedragen.

Btw-behandeling van het leasen van een jacht
Voor btw-doeleinden wordt de leasing van een jacht beschouwd als een dienst die het de verhuurder het recht geeft om de relevante voorbelasting af te trekken van alle gemaakte kosten die rechtstreeks verband houden met deze activiteit.
Het aanbieden van deze dienst is onderworpen aan de btw van Cyprus tegen het nominale tarief van 19% op voorwaarde dat het jacht wordt gebruikt binnen de territoriale wateren van de EU.

Berekening van het gebruik van een jacht binnen de territoriale wateren van de EU.
Het basisprincipe is dat de btw-autoriteiten ervan uitgaan dat een specifiek jacht wordt gebruikt in zowel EU- als niet-EU-wateren.
Voor de berekening van het gebruikspercentage van een jacht binnen de EU-wateren hebben de btw-autoriteiten vooraf vastgestelde gebruikspercentages binnen de territoriale wateren van de EU vastgesteld op basis van de grootte van het jacht en het type (dwz motor- of zeiljacht). Er zijn geen logboeken of ander bewijs van gebruik vereist.
Volgens de nieuwe circulaire 238 worden de juridische entiteiten (bedrijven) die actief zijn in de zakelijke sector van het leasen van plezierjachten op Cyprus geregistreerd bij de belastingdienst van Cyprus (met een geldig btw-identificatienummer voor Cyprus), alleen als er passend bewijs is dat een dergelijke zakelijke activiteit rechtvaardigt.

Om de regeling te kunnen toepassen, moet aan alle volgende voorwaarden zijn voldaan:
1. De overeenkomst voor het leasen van het jacht moet tussen een in Cyprus geregistreerde onderneming en een fysieke of rechtspersoon zijn, ongeacht zijn vestigingsplaats of woonplaats.

2. Het jacht moet binnen een maand na de datum van de lease-overeenkomst naar Cyprus varen. Elke verlenging met betrekking tot de bovengenoemde periode moet worden overeengekomen met de btw-commissaris. Deze termijnverlenging kan in ieder geval niet langer zijn dan de periode gedurende welke het recht van aankoop van het jacht wordt uitgeoefend.

3. Bij aanvang is een aanbetaling van minimaal 40% van de waarde van het jacht vereist.

4. De minimale lease periode is 3 maanden. Leasebetalingen dienen maandelijks te worden betaald en de leaseovereenkomst mag in ieder geval niet langer zijn dan maximaal 48 maanden.

5. Van de verhuurder wordt verwacht dat hij een winst heeft uit de leaseovereenkomst van 8% op de waarde/aankoopprijs van het jacht. Om de leaseprijs te bereiken moet daarbovenop minimaal 4% rente in rekening worden gebracht.

6. Bij het verstrijken van de leaseovereenkomst heeft de huurder het recht om met een laatste betaling de eigendom van het jacht te verwerven. Deze eindbetaling moet minimaal 4% van de leaseprijs bedragen alvorens de rente in rekening te brengen. Over deze betaling wordt 19% btw in rekening gebracht, waarna de eigendom daadwerkelijk aan de huurder wordt overgedragen.

7. Om de huurovereenkomst geldig te laten zijn, is een schriftelijke bevestiging en goedkeuring van de btw-commissaris vereist voordat met de lease wordt begonnen. Waarde van boot en in rekening gebrachte BTW-percentages zijn vooraf goedgekeurd. Elke aanvraag die bij de BTW-autoriteiten worden ingediend, moet vergezeld gaan van een factuur en/of een overzicht van de waarde van de boot, samen met de tussen de partijen bij het leasecontract gesloten leaseovereenkomst.

Betaald btw-certificaat
Na het verstrijken van de leaseovereenkomst en de overdracht van het jacht aan de huurder, zal een BTW-BETAALD certificaat worden afgegeven door de BTW-autoriteiten.

Noten:
Gebruik en genot
Ter wille van de consistentie en duidelijk zorgen de regels voor gebruik en genot ervoor dat diensten worden belast waar de dienst wordt gebruikt en genoten, waardoor dubbele belasting, niet-belasting of concurrentievervalsing wordt voorkomen. Deze bepalingen zorgen ervoor dat de plaats van levering van een dienst de plaats is waar de dienst daadwerkelijk wordt gebruikt en genoten.
Met andere woorden, wanneer de levering van relevante diensten als in Cyprus wordt beschouwd, maar het effectieve gebruik en genot van die diensten buiten de EU valt, wordt de levering geacht buiten de EU te zijn. Wanneer daarentegen de levering van relevante diensten wordt geacht te zijn verricht buiten de EU, maar het effectieve gebruik en genot van de diensten in Cyprus is, wordt de plaats van levering geacht Cyprus te zijn.

Aangezien de juridische entiteit (onderneming) die actief is in het bedrijfsleven van het leasen van pleziervaartuigen op Cyprus is geregistreerd bij de belastingdienst van Cyprus, kan de commissaris van de belastingdienst van Cyprus, rekening houdend met alle relevante bewijsstukken van de verhuurder, voor de doeleinden van de bescherming van de overheidsinkomsten verzoeken om betaling van het volledige bedrag van de btw, dat is gebaseerd op de marktwaarde van het plezierjacht op de datum van verwerving of invoer in Cyprus. Zodra het relevante bewijsmateriaal is voorgelegd aan de commissaris van de belastingdienst van Cyprus, die het gebruik van het plezierjacht buiten de EU expliciet bevestigt, gaat de commissaris in een later stadium over tot de passende aanpassingen die voortvloeien uit de bepalingen van de btw-wet.

Om tot dergelijke passende aanpassingen over te gaan, moet de commissaris echter eerst bevestigen dat het jacht daadwerkelijk wordt gebruikt voor commerciële doeleinden. Naast de relevante logboeken en bestanden die moeten worden bewaard, is het voor de verhuurder ook verplicht om een logboek bij te houden (met de hand geschreven), anders met er een track en trace-systeem van jacht aanwezig zijn.

In geen geval mag een onderneming worden ingeschreven in het BTW-register van Cypriotische bedrijven die actief zijn in de zakelijke sector van het leasen van plezierjachten, op basis van vooraf vastgestelde vaste percentages van het gebruik en genot van een plezierjacht, binnen of buiten de EU.

BEKNOPTE UITLEG FRANSE- en ITALIAANSE LEASE

Voordelen

  1. De klant betaalt slechts 10% BTW op de leasingtermijnen in plaats van 20% op de koopprijs.
  2. De klant koopt niet zelf het jacht, dat doet de financier (inclusief BTW)
  3. Het jacht hoeft niet voor een bepaalde tijd buiten Nederland te blijven om de BTW te besparen.
Franse- Italiaanse jachtlease

De jachtlease-overeenkomsten aangeboden door banken en financiële instellingen in zowel Frankrijk als Italië blijven een zeer populaire methode voor aankoop en eigendom van jachten.
De lease-overeenkomsten werden oorspronkelijk al ingevoerd door de Franse overheid in 1976 en een soortgelijk systeem werd ingevoerd in 2000 door de Italiaanse regering.
Deze regelingen zijn ingevoerd om de ontwikkeling van hun jachtindustrie te promoten en te bevorderen door de kopers van jachten in staat te stellen het verschuldigde BTW bedrag te verlagen en tegelijkertijd hun aankoop over een periode van meerdere jaren te financieren.
Doorgaans verplicht de leaseovereenkomst de toekomstige koper om een aanbetaling te doen voor de aankoop van het jacht, waarbij het resterende aankoopbedrag wordt verstrekt door een leasemaatschappij die een dochteronderneming is van een bank of een andere financiële instelling.
Het jacht wordt vervolgens gekocht door de leasemaatschappij en tevens ook geregistreerd op naam van deze leasemaatschappij.
Het jacht kan worden geregistreerd in het Franse-, Duitse- of Italiaanse schepenregister, maar veel klanten geven er de voorkeur aan om te profiteren van het Britse schepenregister in Londen of registratie in Hamburg. Indien registratie in Frankrijk, dan is de klant jaarlijks een aanzienlijk bedrag aan vaarbelasting kwijt.
De leasemaatschappij verhuurt het jacht vervolgens ofwel onder zijn eigen naam aan de klant of anderzijds aan een naamloze vennootschap die is opgericht in naam van de klant. De duur van de leaseperiode varieert afhankelijk van de afspraken tussen de “eigenaar” en de leasemaatschappij, maar ligt meestal tussen de 4- en 15 jaar.
Een innovatie van de Franse en Italiaanse leasingsystemen was de introductie van een automatisch “vermoeden” hoelang een jacht buiten de EU-wateren verbleef.
Het automatisch vermoeden houdt in dat het toepasselijke BTW tarief in Frankrijk en Italië wordt toegepast op een vast percentage van de leaseovereenkomst dat overeenkomt met het geschatte verbruik van het jacht in de EU-wateren, op basis van zijn omvang en capaciteit.
In Frankrijk betekent dit dat de BTW wordt geheven over 50% van de leaseovereenkomst, wat resulteert in een effectief BTW tarief van 10%.
De Italiaanse lease is gebaseerd op type en lengte van het jacht. Normaal is het BTW tarief in Italië 22%, maar hoe groter het jacht, hoe meer BTW besparing. Bijvoorbeeld bij een jacht van meer dan 24 meter betaalt men in plaats van 22% BTW, slechts 6,6% BTW.
Anderzijds bij een jacht met een lengte tot 10 meter, betaalt men 13,20% aan BTW. in principe biedt de Italiaanse lease de volgende BTW tarieven:
* Jachten van meer dan 24 meter      :  6,6%
* Jachten van 16,01-24 meter            :  8,8%
* Jachten van 12,01-16 meter            : 11,0%
* Jachten van 7,51-12 meter              : 13,2%

Aan het einde van de leaseovereenkomst kan de lessee beslissen om het jacht van de leasemaatschappij te kopen. De definitieve aankoop is niet verplicht, maar een optie die aan het einde van het leasecontract kan worden uitgeoefend voor een afzonderlijke vergoeding.
Als de optie wordt uitgeoefend, wordt het jacht door de leasemaatschappij verkocht aan de partij die het jacht leasde voor een percentage van de oorspronkelijke prijs. De aankoopoptie wordt vermeld in het begin van de lease. De restwaarde van het Franse leasecontract ligt contractueel tussen de 0% en 5%.
Tijdens het leasecontract van het jacht wordt de BTW aan de leasemaatschappij in rekening gebracht en pas aan het einde van het leasecontract na de laatste betaling en verkoop aan de lessee, ontvangt het jacht een verklaring dat de BTW is betaald.
Van de Italiaanse lease wordt niet veel gebruik van gemaakt, daar de Italiaanse lease aanzienlijk duurder is dan bijvoorbeeld de Maltese lease. Een jacht van meer dan 24 meter is 1,2% duurder dan de Malta oplossing met 5,4%.

Tevens heeft de Europese Commissie aangekondigd Italië een aanmaningsbrief te hebben gestuurd wegens het niet heffen van het juiste btw-bedrag op jachtverhuur. Dit initiatief maakt deel uit van de operatie “Paradise Papers”, een algemeen programma tegen belastingontduiking opgestart door de Europese Commissie en dat zich al maanden richt op de sector jachten en privéjets.
Na de start van de van de inbreukprocedures tegen Cyprus, Griekenland en Malta is het nu tijd voor Italië.
De inbreukprocedure betreft de verlaging van de btw-belastinggrondslag voor jachtverhuur die wordt geboden door de huidige Italiaanse belastingwetgeving. DE Commissie betoogt met name dat, ondanks het feit dat de EU-btw-regels de lidstaten toestaan om diensten die buiten de Unie zijn verleend, het nultarief toe te passen, het geen algemene verlaging van de belastinggrondslag toestaat zonder een geval per geval controle van de plaats waar de diensten worden verricht effectief weergegeven.
De uitkomst is ons nog niet bekend.

Per 6 november 2020 is op last van de Franse regering de verstrekking van Franse Yachtlease constructies niet meer toegestaan!

Voorwaarden Franse Lease

  1. Eigen inbreng van minstens 30%, hiervan wordt 10% (bespaarde BTW) in depot gedaan, de rest als eerste huurtermijn.
  2. Leasingperiode voor Nederlanders is tussen 4 en 15 jaar. Soms wordt er 3 jaar aangeboden, maar dat is uitermate riskant. De fiscus beziet dit dan meestal als een normaal krediet en kan de gemiste BTW terugvorderen met boete!
  3. Het jacht moet technisch in staat zijn om de 12-mijlszone te verlaten. Jachten die kleiner zijn dan 6,5 meter zijn uitgesloten.
  4. De thuishaven moet in de buurt van de kust zijn.
  5. Gebruikte schepen kunnen in een leasing lopen als de BTW op de factuur kan worden aangetoond.
  6. Het gebruikte jacht mag niet ouder dan 10 jaar, moet van een bekende werf zijn en er moet een taxatierapport aanwezig zijn.
  7. De maximale looptijd voor gebruikte jachten ligt bij 144 maanden.
  8. De maximale looptijd voor nieuwe jachten ligt bij 180 maanden.
  9. Contante betaling tussen dealer en kliënt zijn uitgesloten.
  10. Elke Europese thuishaven is mogelijk, m.u.v. oorlogsgebieden.
  11. Registratie in het Franse, Engelse- of Duitse scheepsregister.

REKENVOORBEELD FRANSE LEASE met verklaring:

Van de 30% aanbetaling gaat 1/3 deel (10%) in depot als waarborgsom en wordt tevens bij het eind van het contract gereserveerd als terugkoopoptie.
2/3 deel (20%) van de aanbetaling wordt gebruikt als de 1e leasetermijn, daarna volgen de overeengekomen maandelijkse leasetermijnen. (Zie verder onderstaand rekenvoorbeeld Franse lease).

Franse Lease 12 jaarKoopsom excl. Franse BTWBTW 20%Koopsom incl. BTW
Jeanneau 54€ 451.830,40€ 112.957,60€ 564.788,00
Aanbetaling bv. (30%)€135.549,12€ 33.887,28€169.436,40
1 termijn van:20%€ 112.957,60
143 termijnen van :0,5718%€ 3.229,70
Waarborgsom10%€ 56.478,80
Totale kosten 12 jarige lease:101,7736%€ 574.805,07
Totale kosten incl. terugkoopwaarde:111.7736%€ 631.283,87
Samenstelling van de eigen bijdrage:
Borgstelling10%€ 56.478,80
+ Eerste aanbetaling20%€ 112.957,60
Totale aanbetaling (Borgstelling + eerste aanbetaling10% + 20% = 30%€ 169.436,40
Samenstelling van de laatste leasetermijn:
Koopoptie incl. BTW10%€ 56.478,80
Borgstelling of waarborgsom10%€ 56.478,80
Laatste betaling (Koopoptie minus waarborgsom)10% - 10% = 0%€ 0,00
REKENVOORBEELD ITALIAANSE LEASE
Italiaanse Lease 5 jaarKosten excl. BTWBTWTotale kosten
Pershing 64€ 700.000,-€ 154.000,-€ 854.000,-
Aanbetaling bv. (20%)€ 140.000,-11%€ 155.400,-
11 termijnen van € 61.398,04€ 615.098,8111%€ 682.759,67
Restwaarde 1%€ 7.000,-22%€ 1.540,-
Totale kosten 3-jarige lease€ 839.699,67

De LEASE-Constructie waar het Hypotheken Centrum Lemmer BV veel mee werkt, is een 12- tot 10 jarige Franse Lease, minimumbedrag van € 50.000,- excl. BTW, voor nieuwe jachten. (15 jaar voor hoge bedragen)
Een minimale eigen inbreng van 30% is vereist (kredietcrisis) en het restbedrag gaat in een 15- jarige Lease met volledige afbetaling.
Met deze constructie bewerken wij op `t ogenblik zéér succesvol de Europese markt.
Uitgesloten zijn sommige Oost-bloklanden.

BTW-verklaring voor jachten van grote waarde

Veel vragen doen de ronde en veel discussies zijn er al gevoerd over BTW-verklaringen en/of douaneverklaringen. Heet hangijzer daarbij is dat als je met je pleziervaartuig de Eurozone invaart je moet kunnen aantonen dat er BTW betaald is over je boot.
Kernvraag: Hoe belangrijk is een door de douane afgegeven BTW-verklaring?
Vast staat dat als u internationaal vaart en/of Nederland verlaat en weer terugkeert, het hebben van zo’n verklaring ten zeerste is aan te raden. Dat het hebben van een BTW-verklaring van belang is, blijkt ook wel uit een recente uitspraak van Het Gerechtshof te Amsterdam.

De zaak
Het Hof oordeelde in deze betreffende zaak waarin eigenaar “A” in 1996 een jacht had laten bouwen. Voor dit jacht werd in 1996 door de douane een zogenaamde “BTW-verklaring” afgegeven. Zoals in de verklaring was vermeld, diende deze als bewijs voor de betaling van BTW. In de verklaring was het volgende vermeld:
Met deze verklaring kan het vaartuig bij terugkeer in Nederland met vrijstelling worden toegelaten. Deze verklaring geldt voor onbepaalde duur en hoort bij het vaartuig. Als het vaartuig van eigenaar wisselt, kan de verklaring aan de nieuwe eigenaar worden overgedragen”.
Het jacht wisselde inderdaad van eigenaar. Nadat het jacht in 2001 naar de VS (en dus buiten het EU-douanegebied) was overgebracht, werd het jacht in 2005 in de VS verkocht aan eigenaar “B”.
Vervolgens is het jacht in 2005 door eigenaar “B” weer binnen het EU-douanegebied gebracht. Namens eigenaar “B” is hiervoor (in 2005) invoeraangifte gedaan. Naar aanleiding van deze aangifte is er door de fiscus een aanslag voor te betalen BTW opgelegd. Gezien de inhoud van de in zijn bezit zijnde BTW-verklaring heeft eigenaar “B” hiertegen bezwaar gemaakt.

Waarom toch een aanslag BTW?
Voor een jacht waarvoor BTW is betaald en die (daarna) buiten het EU-douanegebied is gebracht, geldt de regeling “terugkerende goederen”. Op basis van deze regeling hoeft er binnen 3 jaar bij het opnieuw invoeren van het jacht in het EU-douanegebied niet opnieuw invoerrechten en BTW (bij invoer) te worden betaald. In de hierboven beschreven situatie werd niet voldaan aan de 3-jaarstermijn. Daardoor was de inspecteur van opvatting dat voor het jacht BTW (bij invoer) verschuldigd was. In de voor het jacht afgegeven BTW-verklaring was de 3-jaarstermijn (als beperking ten aanzien van deze verklaring) echter niet opgenomen. De vraag die hierdoor bij de procedure voor het Hof Amsterdam aan de orde werd gesteld, was of aan de BTW-verklaring het vertrouwen kon worden ontleend, dat er bij de wederinvoer van het jacht geen BTW zou worden geheven.

BTW-verklaring van toepassing op basis van “gerechtvaardigd vertrouwen”
Ten aanzien van de BTW-verklaring oordeelde het Hof dat de verklaring is afgegeven voor het betreffende jacht en niet voor een specifieke eigenaar. Hierdoor kon “B” vertrouwen aan de verklaring ontlenen, ondanks de omstandigheid dat de verklaring in 1996 niet aan hem (maar aan de voormalige eigenaar) was afgegeven. De wettelijke regeling dat er opnieuw BTW betaald moet worden wanneer een jacht na meer dan 3 jaar opnieuw binnen het EU-douanegebied wordt ingevoerd, was niet vermeld in de afgegeven BTW-verklaring. Op basis hiervan oordeelde het Hof dat “B” het Btw-bedrag niet hoefde te voldoen.

Conclusie
Uit het bovenstaande blijkt dat het Hof grote waarde toekent aan de tekst van de afgegeven BTW-verklaring en dat aan deze verklaring een grote mate van vertrouwen kan worden ontleend. Dit strekt naar het oordeel van het Hof zelfs zover, dat er zelfs indien er niet aan een (wettelijk) vereiste is voldaan, maar dit vereiste niet in de tekst van de BTW-verklaring is opgenomen, vertrouwen aan de verklaring kan worden ontleend. Daarnaast oordeelde het Hof dat het vertrouwen op de juistheid van de afgegeven BTW-verklaring niet alleen bestaat voor de oorspronkelijke eigenaar van het jacht, maar ook voor de latere eigenaars.

Tegen deze uitspraak van het Hof is echter cassatie ingesteld. Het is nu aan de Hoge Raad om uitsluitsel te geven.

Noot 1: de vindplaats van de bovenbeschreven uitspraak is Gerechtshof Amsterdam, 24 november 2011, nr. 10/00548

Aan bovenstaande teksten kunnen geen rechten worden ontleend.

Search

Hypotheken Centrum Lemmer B.V.
Plattedijk 35
8531 PC Lemmer

Telefon:
+31(0)514 56 47 80
+31(0)654 78 47 69
Email:
info@hclemmer.nl
info@hypothekencentrumlemmer.nl

Afdrukken
© 2024 Hypotheken Centrum Lemmer
Hypotheken Centrum Lemmer B.V. | Plattedijk 35 | 8531 PC | Lemmer | Email: info@hypothekencentrumlemmer.nl
Cleantalk Pixel